2013 – présent

Liste complète (et actualisée) : page HAL

Direction/édition d’ouvrage (DO)

Wilkens, R., Alfter, D., Cardon, R. & Gala, N. eds. (2022) Proceedings of the Second Workshop on Tools and Resources for REAding Difficulties (READI) at the13th edition of the Language Resources and Evaluation Conference (LREC 2022). Copyright by the European Language Resources Association (ELRA), licensed under CC-BY-NC.

Gala, N. & Wilkens, R. eds. (2020) Proceedings of the First Workshop on Tools and Resources to Empower People with REAding Difficulties (READI) at the 12th edition of the Language Resources and Evaluation Conference (LREC2020). Copyright by the European Language Resources Association (ELRA), licensed under CC-BY-NC. ISBN: 979-10-95546-44-3. ⟨hal-02562114⟩

Gala, N., Rapp, R. et Bel-Enguix, G. éds. (2015) Language Production, Cognition, and the Lexicon. Festschrift in honor of Michael Zock. Series Text, Speech and Language Technology XI. Dordrecht, Springer. 586 p. 140 illus. ISBN: 978-3-319-08042-0. 〈hal-01885725〉

 Gala, N., Peshkov, K. & Bigi, B. éds. (2014) Actes de la conférence RECITAL – Student Research Workshop, Marseille, France. Association pour le Traitement Automatique des Langues 2014.

Gala, N. et Zock, M. éds. (2013) Ressources lexicales : contenu, construction, utilisation, évaluation. Lingvisticæ Investigationes Supplementa 30, John Benjamins Publishing, Amsterdam, pp.1-364. 〈hal-01480416〉

Chapitre de livre (OS)

David, C., Gala, N., Leconte, A. et Roubaud, M. N. (2022) Contextualiser pour faciliter l’accès au sens : focus sur l’enseignement du lexique en FLM, FLS et FLE. Dans 50 ans de recherches au Laboratoire Parole et Langage. synthèse_06_lexique

Gala, N. (2013) Ressources lexicales mono- et multilingues : une évolution historique au fil des pratiques et des usages. Dans Ressources lexicales: contenu, évaluation, utilisation, évaluation. Lingvisticæ Investigationes Supplementa 30, John Benjamins Publishing, Amsterdam, pp. 1-42. ISBN 9789027271020. ⟨hal-03203895⟩

Revues internationales (ACL)

Nefaa, A., Boutora, L. & Gala, N. (2022) Preliminary Considerations on the Development of a Bicultural Trilingual Education Model for Deaf Children in the Tunisian Context. Frontiers in Education, Frontiers, 6, ⟨10.3389/feduc.2021.750584⟩. ⟨hal-03570220⟩

Javourey-Drevet, L., Dufau, S., François, T., Gala, N., Ginestié, J. & Ziegler, J.-C. (2022) Simplification of literary and scientific texts to improve reading fluency and comprehension in beginning readers of French. Applied Psycholinguistics, Cambridge University Press (CUP), 1-28. ⟨10.1017/S014271642100062X⟩. ⟨hal-03549026⟩

Sauvan, L., Stolowy, N., Aguilar, C., François, T., Gala, N., Matonti, F., Eric Castet, E., Calabrèse, A. (2020) The inhibitory effect of word neighborhood size when reading with central field loss is modulated by word predictability and reading proficiency. Scientific Reports 10, 21792. https://doi.org/10.1038/s41598-020-78420-0 ⟨hal-02920126v2⟩

Gala, N. et Javourey-Drevet, L. (2020) Mots ‘faciles’ et mots ‘difficiles’ dans ReSyf : un outil pour la didactique du lexique mobilisant polysémie, synonymie et complexité. Revue de linguistique et de didactique des langues (LiDiL) n°62 « Recherches actuelles en didactique du lexique : avancées, réflexions, méthodes ». Éds. Ophélie Tremblay et Dominic Anctil. lidil-8373_Gala-Javourey-Drevet  ⟨hal-03194331⟩

Stolowy, N., Calabrèse, A., Sauvan, L., Aguilar, C., François, T., Gala, N., Matonti, F. & Castet, E. (2019) The influence of word frequency on word reading speed when individuals with macular diseases read text. Vision Research VSI : Reading. Elsevier 155, 1-10. ⟨hal-02360849⟩

Revues nationales (ACL)

Gala, N., François, T., Javourey-Drevet, L. et Ziegler, J.-C. (2018) La simplification de textes, une aide à l’apprentissage de la lecture. Dans Langue Française « Lire – écrire : Des savoirs scientifiques aux savoirs pratiques », 199 (3). Éds. Liliane Sprenger-Charolles et Alain Desrochers. Armand Colin, 123-131. 〈hal-01773017〉

Todirascu, A., François, T., Bernhard, D., Gala, N., Ligozat, A.L. et Khobzi, R. (2017) Chaînes de référence et lisibilité des textes : le projet ALLuSIF. Dans Langue française, « Les chaînes de référence en corpus », 195 (3). Éds. Catherine Schnedecker, Julie Glikman, Frédéric Landragin. Armand Colin, 35-52. 〈halshs-01665316〉

Actes de colloques internationaux avec comité de lecture (ACTI)

Javourey-Drevet, L., Dufau, S., Ziegler, J.-C. & Gala, N. (2022) HIBOU: an eBook to improve Text Comprehension and Reading FLuency for Beginning Readers of French. In proceedings of the 2nd Workshop Tools and Resources for Reading Difficulties (READI) at 13th International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2022). Marseille, France.

Piralli, C., François, T. & Gala, N. (2022) PADDLe: a Platform to Identify Complex Words for Learners of French as a Foreign Language (FFL). In proceedings of the 2nd Workshop Tools and Resources for Reading Difficulties (READI) at 13th International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2022). Marseille, France.

Todirascu, A., Wilkens, R., Rolin, E., François, T., Bernhard, D. & Gala, N. (2022) HECTOR: A Hybrid TExt Simplification TOol for Raw Texts in French. In proceedings of the13th International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2022). Marseille, France.

Gala, N., Todirascu, A., Bernhard, D., Wilkens, R. et Meyer, J.-P. (2020) Transformations syntaxiques pour une aide à l’apprentissage de la lecture : typologie, adéquation et corpus adaptés. Congrès Mondial de Linguistique Française (CMLF 2020). SHS Web of Conferences 78, 14006. ⟨hal-00860796⟩

Sauvan, L., Stolowy, N., Aguilar, C., François, T., Gala, N., Matonti, F., Castet, E. & Calabrèse, A. (2020) Text Simplification to Help Individuals With Low Vision to Read More Fluently. Workshop Tools and Resources to Empower People with Reading Difficulties (READI) at International conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2020), oral presentation, 27-32. Marseille, France. ⟨hal-02562183⟩

Goriachun, D. & Gala, N. (2020) Identifying Abstract and Concrete Words in French to Better Address Reading Difficulties. Workshop Tools and Resources to Empower People with Reading Difficulties (READI) at International conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2020), poster session, 33-40. Marseille, France. ⟨hal-02562128⟩

Gala, N., Tack, A., Javourey-Drevet, L., François, T. & Ziegler, J.-C. (2020) Alector: A Parallel Corpus of Simplified French Texts with Alignments of Misreadings by Poor and Dyslexic Readers. International conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2020), 1353‑1361. Marseille, France. ⟨hal-02503986⟩

Aznar, J. & Gala, N. (2020) The Nisvai Corpus of Oral Narrative Practices from Malekula (Vanuatu) and its Associated Language Resources. International conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2020), 2649‑2656. Marseille, France. ⟨hal-02504413⟩

Hmida, F., Billami, M. B., François, T., Gala, N. (2018) Assisted Lexical Simplification for French Native Children with Reading Difficulties. 11th International Conference on Language Generation. Workshop on Automatic Text Adaptation. Tilburg University, The Netherlands.

 Billami, M. B., François, T. & Gala, N. (2018) ReSyf: a French lexicon with ranked synonyms. Proceedings of the 27th International Conference on Computational Linguistics (COLING-2018), Santa Fe, New Mexico, USA, 2570-2581. 〈hal-01861652〉

 Gala, N. & Ziegler, J. (2016) Reducing lexical complexity as a tool to increase text accessibility for children with dyslexia. Proceedings of the workshop Computational Linguistics for Linguistic Complexity (CL4LC) at the 26th International Conference on Computational Linguistics (COLING-2016). Osaka, Japon. 〈hal-01757941〉

Todirascu, A., François, T., Bernhard, D., Gala, N. & Ligozat, A.-L. (2016) Are Cohesive Features Relevant for Text Readability Evaluation? Proceedings of the 26th International Conference on Computational Linguistics (COLING-2016). Osaka, Japon. 〈hal-01430554〉

Billami, M. B. et Gala, N. (2016) Approches d’analyse distributionnelle pour améliorer la désambiguïsation sémantique. Actes des Journées internationales d’Analyse statistique des Données Textuelles (JADT). Nice. 〈hal-01477502〉

Hamdi, A., Nasr, A., Habash, N. et Gala, N. (2015) POS-tagging of Tunisian Dialect Using Standard Arabic Resources and Tools. Workshop on Arabic Natural Language Processing, Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics (ACL), Beijing, Chine. Proceedings of the Second Workshop on Arabic Natural Language Processing, 59 – 68. 〈hal-01464860〉

Gala, N., Billami, M. B., François, T. et Bernhard, D. (2015) Graded lexicons: new resources for educational purposes and much more. Francesca Helm; Linda Bradley; Marta Guarda; Sylvie Thouësny. 22nd EUROCALL Conference (EUROCALL-2015) Critical CALL, Aug 2015, Padova, Italy. Research-publishing.net, 204-209. 〈hal-01205173〉

Hamdi, A., Gala, N. et Nasr, A. (2014) Automatically building a Tunisian Lexicon for Deverbal Nouns. Applying NLP Tools to Similar Languages, Varieties and Dialects (VarDial), COLING Workshop. Dublin, Irlande. 〈hal-01196020〉

Todirascu, A., François, T., Gala, N., Fairon, C., Ligozat, A.-L., Bernhard, D. (2013) Coherence and Cohesion for the Assessment of Text Readability. International Workshop on Natural Language Processing and Cognitive Science (NLPCS), 11-19. Marseille. 〈hal-00860796〉

Gala, N., François, T. et Fairon, C. (2013) Towards a French lexicon with difficulty measures: NLP helping to bridge the gap between traditional dictionaries and specialized lexicons. Actes de Electronic lexicography in the 21st century: thinking outside the paper (eLex 2013). Tallinn, Estonia. ⟨hal-03194427⟩

Actes de conférences francophones avec comité de lecture (ACTN)

Pouzergues, P., David, C. et Gala, N. (2021) Cours hybride et pédagogie différenciée en classe de FLE multiniveaux. Un dispositif exploratoire en contexte pandémique ? Congrès RANACLES 2021, Lille, France. ⟨hal-03349963⟩

Billami, M. B. et Gala, N. (2017) Création et validation de signatures sémantiques : application à la mesure de similarité sémantique et à la substitution lexicale. Actes de la conférence Traitement Automatique des Langues Naturelles (TALN 2017), Orléans. 〈hal-01528117〉

François, T., Billami, M. B., Gala, N. et Bernhard, D. (2016) Bleu, contusion, ecchymose : tri automatique de synonymes en fonction de leur difficulté. Actes de la conférence Traitement Automatique des Langues Naturelles (TALN 2016), Paris. 〈hal-01346538〉

Gala, N., François T., Bernhard, D. and Fairon, C. (2014) Un modèle pour prédire la complexité lexicale et graduer les mots. Actes de la conférence Traitement Automatique des Langues Naturelles (TALN 2014), Marseille. 〈hal-01001916〉

Autres productions : habilitation, thèse, mémoires, rapports (AP)

Gala, N., Todirascu, A., Francois, T., Javourey-Drevet, L. (2021) Rapport final du projet ANR ALECTOR (Aide à la LECTure pour améliORer l’accès aux documents pour enfants dyslexiques). [Rapport de recherche] Agence Nationale de la Recherche. ⟨hal-03361468⟩

Gala, N., Todirascu, A., Javourey-Drevet, L., Bernhard, D., Wilkens, R. et Meyer, J.-P. (2020) Recommandations pour des transformations de textes en français afin d’améliorer leur lisibilité et leur compréhension. Rapport du projet ANR ALECTOR (ANR-16-CE28-0005).

Gala, N. (2015) Approches multidisciplinaires pour l’étude du lexique et la création de ressources lexicales nouvelles. Mémoire d’Habilitation à Diriger des Recherches. Aix-Marseille Université. 〈tel-01756971〉